Fogyni, szálkásodni szeretnék! - Realfit kettlebell klub

Fogyni, szálkásodni szeretnék!

A kettlebell edzés az egyik legjobb eszköz, hogy a lehető leghamarabb elérjük a kívánt formánkat. Ezt persze bárki állíthatja, aki el akarja adni a saját portékáját, de nézzük meg, hogy ez az állítás miért állja meg mégis a helyét.

Régebben, amikor a 80-as évektől a kardiózás őrülete meghódította a világot, azt gondolták, hogy a fogyás szent grálja az aerob edzés – vagyis a hosszú időn át tartó, azonos sebességgel végrehajtott kardió edzés, pl. 40-60 percen át tartó futás. A testépítő termek jó részében, ahova az új kutatási anyagokból származó ismeretek nehézkesen jutnak be, még mindig az az álláspont, hogy az alacsony testzsír százalék kulcsa a kardiózás. Nem vitatható, hogy az ilyen fajta “kardió” edzéseknek megvan a maguk haszna, ugyanis a szív bal kamrájának a térfogatát növelik, ezáltal a szív egy ütésre több vért tud kipréselni, így a nyugalmi pulzus elérheti a “sportszív”-re jellemző, bőven a tökéletesnek mondott 72 alatti értékeket (van olyan magyar élsportolónk, akinél ez 38!), azonban a zsírvesztésre ennél sokkal hatékonyabb módszerek vannak ma már.

Ezek az úgynevezett intervallum edzések úgy zajlanak, meghatározott ideig magasabb intenzitással végzünk egy gyakorlatot, majd meghatározott idejű pihenőidő következik. Például a japán tudós, Dr. Izumi Tabata kutatásai kapcsán híressé vált intervallum protokoll, a Tabata 20 másodperces munkafázisokat ír elő, 10 másodperces pihenőidőkkel, 4 percen keresztül. Tabata kutatásainak ezzel a protokollal az lett az eredménye, hogy a hagyományos kardió edzést végző kontroll csoporthoz képest mind a teljesítmény növekedés, mind a testzsír vesztés sokkal hatékonyabb volt. Ez annak köszönhető, hogy a hagyományos kardió edzésnél a zsírégetés az edzés alatt történik, míg az intervallum edzéseknél az edzés után kezdődik, és akár két napig (!) tart, amely így összességében sokkal erőteljesebb hatást eredményez.

A kettlebell edzéseknél számtalan mód kínálkozik arra, hogy ezeket az intervallumos módszereket kihasználjuk, és a maximális zsírvesztést idézzük elő, biztonságos módon úgy, hogy az edzettségünk rendkívül rövid idő alatt akár soha nem tapasztalt szintre emelkedik (és ezt nem én állítom, hanem a tanítványok 🙂
Az intervallum edzéseknek az is nagy előnye, hogy az izomtömeg növekedni fog – ez alatt egy mérsékelt növekedést értek (főleg hölgyeknél), senki nem fog három edzéstől izomkolosszussá válni. Azt azonban érdemes megfontolni – és itt most főleg azokra a hölgyekre gondolok, akik félnek attól, hogy túl izmosak lesznek – hogy a test feszes, szép formáit az izmok adják, ezért érdemes rájuk a legkedvesebb barátainkként tekinteni, ha alakformálás a célunk. Ezért vannak az edzésekben erőnövelő blokkok is, amely elősegítik az izomtömeg növekedését, ezáltal a testformálást is. Az izomtömeg növekedés azért is nagyon előnyös, mert az izom egy nagyon energiaigényes szövet – ha több van belőle, több energiát égetünk el, ezáltal a szálkásodáshoz is hozzájárul.

Egyvalamit azonban nem szabad elfelejteni: lehet bármilyen jó az edzésprogram, ha a táplálkozásra nem fordítunk figyelmet, akkor a célok elérése elmarad – legyen az fogyás, szálkásodás, vagy akár izomtömeg növelés. Ennek azonban nem feltétlenül kell bonyolultnak lennie. Aki ilyen célokkal jön le az edzésekre, segítséget kap ebben is.